Знову тримаю в руках те,
що називалось колись людським обличчям. Ногою, раменом… Боюсь? Ні.
Відчуваю, тільки, у кінчиках пальців дивний щем.
Я знову на княжому городищі у
Володимирі-Волинському. (див. фото) Рештки людей замордованих НКВД СССР в
період 1939-41 рр., як і раніше, зберігаються у напівзруйнованій тюремній, а
потім туберкульозного диспансеру, кухні у чорних і зелених пакетах для сміття.
Чи проводилась криміналістична експертиза причин смерті та ідентифікація
вбитих? Не знаю.
У розкопі, недавні зливи оголили то тут, то там
продірявлені черепи з вибитими зубами та переламаними кістками щелеп і носів.
Проникаю у саме приміщення, збудоване ще за царських часів, в 1912 р., під
тюрму. І яке використовувалось за прямим призначенням поляками, а потім НКВД. Згодом
німцями, а після окупації в 1944-му радянськими військами, знову НКВД, до 1954 року. Після чого тюрму перемістили в Ковель, і
так-сяк замівши сліди злочинів, приміщення передали обласній лікарні, під
протитуберкульозний диспансер. Під склепіннями схожих на каземати камер стоїть
моторошна тиша. Навіть пташок, через зяючі отвори вікон, не чути. Запустіння і
уламки, проте, ніби через вату у підсвідомість проникають страшні крики
скатованих садистами людей…
Ходжу по хатах, що приліпилися до валів городища.
Розпитую літніх людей, збираю по крихтах спомини, які можуть зникнути незабаром.
Леонід Васильович: Я з Бегети, приміського села.
Моя мама теж, нагодувавши «перевертнів» (переодягнутих у форму УПА, НКВДстів),
сьорбнула тюремної баланди. І тільки завдячуючи дев»ятьом малолітнім дітям, і
татові, що воював на фронті, була звільнена. Після війни, у 40-50-х роках, у
Володимир-Волинську тюрму кидали багатьох – бандерівців, співчуваючих, заможних
селян, відмовників від вступу в колгоспи та від державних позик і тих, хто
скоса подивився, інтелігентів і колишніх польських вояків... Розстрілювали і мордували, вивозили в Сибір –
в табори та заслання. Бреше, хто каже, що після війни не вбивали західняків!
Вивозили у тундру десятками тисяч по рознарядці, точно знаю. Вивезли б усіх, та
телятників-вагонів не вистачало.
Пам»ятаю, як у 1947-му, тоді мені було 11 р., на
ешафотах, на території нинішньої автостанції у Володимирі з тиждень
розгойдувались вітром троє вояків УПА повішених НКВД. Круки викльовували їм
очі, їли плоть… При німцях такого не згадаю. Це була робота 90-го прикордонного
загону, 87 стрілецької дивізії НКВД. Ось тільки, на меморіалі, на центральному
майдані Володимира, цієї абревіатури з чотирьох літер, чомусь немає. Це карателі
- гірше есесівців, бо організували геноцид українського народу.
Микола Потапович, витираючи спрацьованою рукою
скупі сльози:
Так, 90-й Прикордонний загін НКВД натворив нам
багато біди.
Вали городища були обгороджені колючим дротом.
Вдень і вночі, до війни і після, звідти лунали людські крики, від яких холонула
кров. А випещені офіцери НКВД в шерстяній формі – синіх галіфе і гімнастерках
хакі, з охороною і своїми курвами дефілювали по центру міста.
Вбитих з території городища вивозили дуже рідко,
загрібаючи там-таки – боялись відплатних акцій УПА, яка була дуже активною в ті
роки. Міщани та мешканці навколишніх сіл, з першого погляду могли безпомилково
відрізнити «перевертнів» з НКВД від правдивих солдатів УПА. Останні не робили шкоди.
Не грабували, не упивалися брагою, без дозволу не лізли в піч по їжу, чи під
спідниці жінкам, не забирали сала і припасів, не вербували в агенти. А ще по
говірці. Дуже рідко хто з них говорив місцевим діалектом. Люди таких дуже
боялись і намагалися втекти при найменшій можливості. Не часто це вдавалось.
Сибір був не найстрашнішою участю.
Я можу вам показати ще два масові поховання тих
часів. Перше – в районі водонапірної вежі і друге – під стінами кафе. Господар
якого, нещодавно, розширюючи приміщення і ведучи земляні роботи наткнувся на
безліч людських решток, що лежали штабелями, ніби дрова, одні на одних з
переламаними кісками і пробитими черепами. Судячи зі вцілілих речей – польські
і українські офіцери. Закопав він назад тих бідолах, а роботи припинив. Я скажу
вам, що таких поховань радянської доби у
княжому Влодимирі – безліч, де не копни.
Ось вам лишень дві коротенькі розповіді очевидців
про встановлення радянського колгоспного раю в Україні. Як воно було насправді.
Героїкою УПА, як і козаччини на Волині, влада перейматися не бажає. Воно їй ні
до чого. Правлять нами нащадки комуни, НКВД і комсомольці, безбожно крадучи все
підряд. Безкінечні російські серіали «про общую побєду і красноє знамя»,
роблять у свідомості людей свою чорну справу. Ще трохи, і втратимо рідну мову.
Епіцентр українськості змістився з Центру держави в Галичину і Волинь, чого не
було ніколи. На батьківщині Тараса Шевченка люди говорять жахливою сумішшю з
українських і російських слів. В умовно українських школах на Сході, предмети
дітям вчителі викладають російською бо не вміють говорити по своєму. Ще трохи,
і у нас почнуть забирати територію, яку Господь виділив для проживання нам і
нащадкам. Під жовто-синіми нашими Прапорами і древнім гербом – Тризубом, що
були символами бандерівської і козацької слави, вгніздилися чужинці і яничари,
які хочуть так жити, віки-вічні.
Не піддаваймося, любі і хороші мої земляки. Не
біймося і не брешімо один одному. Ми – народ! Древній і могутній, старіший від
єгипетського. Будьмо твердими. І хай не одурманять нас оковита і наркота. Ми не
вимремо, коли нас виженуть з копійчаної роботи. Ось на чому нас і ловлять
чужинці. Це ми не за своїх дітей боїмось – за себе. Страх – інфекційна хвороба.
Виліковується просто: перестаньмо полохати самих себе. Боятись – смертний гріх!
Пам»ять зобов»язує.
Нові фото череповища з княжого городища у
В.Волинському, додаю.
08.07. 2011
р. Анатолій
Бідзюра Нововолинськ, Волинь, Україна
|